fredag 16. januar 2009

Bisettelsen av Lars Saabye Christensen


Som så mange andre gledet jeg meg veldig til denne boka. Det er bare å innrømme det; jeg er fan av Lars Saabye Christensen. Jeg syns han har et fantasisk språk, et språk til å smake på.


Bisettelsen er altså tredje bind i serien om de fire gutta, Kim. Seb, Ola og Gunnar fra Oslo. Første bok var Beatles i 1984, den andre Bly i 1990 og den tredje altså Bisettelsen. Boka handler mest om Kim Karlsen, først i siste del kommer de tre andre med i boka.


Første del av boka der Kim våkner opp og har musta hukommelsen er ganske forvirrende. Fortellerstemmen er allvitende (døden?) og fortellingen hopper fram og tilbake. Det er en uvant Chrsitensen vi møter her, selv om språket er gjenkjennbart. Siste del av boka med forskjellige fortellerstemmer er mer gjenkjennbart Christensen og jeg syns det var den beste delen av boka. Men noen sier at første del kommer seg ved 2. gangs lesing.


Alle tre bøkene i denne serien er ganske forskjellige og det er positivt for forfatteren. Jeg tror han har prøvd å få oss med videre og syns han har lykkes bra med det.


Jeg vil absolutt anbefale boka, selv om første del tok sin tid. Som sagt er språket til Chrsitensen en fryd og det er bare å nyte det.

Ingen kommentarer: