lørdag 14. februar 2009

Stormland av Hallgrimur Helgason


Ja, hvordan skal jeg begynne? Dette er en bok som inneholder så mye. Vi møter hovedpersonen Bodvar Haldor Steingrimson, kalt Bøddi i det han blir sparket fra jobbet sin som lærer ved en videregående skole. Bøddi har flyttet hjem til Krokur, en liten plass nord på Island. Der bor han i sokkelen til moren sin. Bøddi har bodd mange år i Berlin, hva han egentlig har gjort der er ikke helt klart. Han er en beslest mann og er svært glad i klassikerne.


Men Bøddi er en ensom ulv. Han går til krig mot det samfunnet Island har blitt. Han syns alt og alle er alt for overfladiske. Denne krigen fører han først og fremst på bloggen sin. Her kritiserer han alt og alle nord og ned. Og blir selvsagt ingen populær mann. Det bryr han seg ikke om.


Det dukker opp et lyst øyeblikk da han blir far. Nå har livet fått mening. Men dessverre viser det seg at han ikke er faren likevel og da bærer det rett ut.


Boka har et saftig språk og forfatteren bruker kraftige virkemidler i beskrivelsen av det islandske samfunnet i dag. Boka er et viktig innlegg i samfunnsdebatten. Og har vært skremmende aktuell i forbindelse med det som har skjedd på Island siste året.


På den måten syns jeg boka er viktig. Likevel syns jeg boka ble litt lang og språket og virkemidlene litt vel kraftige for meg. Men jeg kom gjennom og jeg syns slike bøker er viktige.

Ingen kommentarer: