mandag 16. mars 2009

Den elskelige giftblandersken av Arto Paasilinna


Denne hadde jeg ikke tenkt å lese akkurat nå, men så ble det sånn likevel. Nå må jeg bare innrømme at dette er den første boka av Paasilinna jeg har lest. Mange av bøkene hans har fått mye omtale og er mye lest, men jeg har ikke kommet så langt.


Men altså: Denne boka handler om 75 år gamle Linnea, som hver måned når hun får trygda si får besøk av fostersønnen og noen av hans kompiser. De fester og herjer og bruker Linnea sine penger. Etter mange år ser Linnea seg lei av dette styret og vil ha en slutt på det. Da begynner en ellevill historie om hvordan Linnea tilslutt klarer å befri seg fra fostersønnens grep.


Paasilinna skildrer Linnea og hennes liv med stor varme og boka er full av vittige både planlagte og ikkeplanlagte påfunn. Jeg lurte lenge på hvordan den gamle damen skulle greie seg mot disse skurkene. En fornøyelig bok, jeg lo mye. Dette er ikke en bok med mange lag og stor dybde, men vi har bruk for slike bøker som dette også.

Ingen kommentarer: