tirsdag 14. april 2009

Darlah av Johan Harstad


Endelig kom jeg gjennom denne siste boka av Harstad. Det gikk fryktelig tregt i starten, men spenningsnivået steg utover i boka. Og jeg må si at jeg gledet meg til boka. "Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet?" av samme forfatter likte jeg veldig godt.


Darlah handler om tre ungdommer; Midori fra Japan, Antoine fra Frankrike og Mia fra Norge som vinner et lotteri for å bli med på månen. NASA trenger penger og lotteriet skal finansiere turen. Det går lang tid før det går opp for oss og for de som drar hva som er formålet med turen.

Allerede i starten får vi en følelser av at dette ikke kommer til å gå bra. Og det gjør det heller ikke. En sitter med en ekkel følelse og lurer på hva som skal skje og som sagt øker spenningsnivået utover i boka, siste fjerdedel var skikkelig spennende.


Heldigvis handler ikke boka bare om månefart og NASA. Den handler også om tre ungdommer som kanskje ikke helt finner plassen sin (kanskje som de fleste). Den delen av boka syns jeg er god. Litt kjærlighet er det også blitt plass til.


Ellers var nok ikke dette boka for meg, nå leser jeg ikke science fiction heller. Men jeg likte ikke å sitte med en ekkel følelse når jeg leste boka.

Ingen kommentarer: