mandag 4. mai 2009

Saras nøkkel av Tatiana de Rosnay


Denne boka fikk jeg anbefalt i vinter på et bokmøte. Jeg er ikke spesielt glad i bøker fra krigen, men tenkte at denne var noe annet. Og det var den forsåvidt.


Boka handler om 10 år gamle Sara som sammen med familien sin blir deportert fra Paris i juli 1942. Hun gjemmer lillebroren sin i et skap i den tro at de vil komme snart tilbake. Men så skjer jo ikke.


Samtidig følger vi Julia, amerikansk, gift med en franskmann. Hun arbeider som jounalist og får i oppdrag å finne mer ut om hva som skjedde i juli 1942 i forbindelse med 60-års jubileet i 2002. Hun går veldig inn får oppgaven, og det får konsekvenser for hennes privatliv.


Dette var en ukjent historiske hendelse for meg og jeg liker å få fylt opp slike hull. Men ellers syns jeg boka var vel lett. Språket er ikke spesielt bra, mange klisjeer og i hele tatt litt for enkelt. Det var forsåvidt driv i fortellinga. Tidlig i boka skjønte jeg hvordan de forskjellige fortellingene i boka ville møtes. Nå gikk det ikke helt som jeg hadde tenkt, men noen store overrraskelser var det ikke.


Som sagt var boka lett å lese. Boka kan anbefales hvis en en dag har lyst til å lese noe som en slipper å tenke på, noe som en blir fort ferdig med - det trenger vi jo av og til.

Ingen kommentarer: