mandag 4. mai 2009

Veien av Cormac McCarthy


Oj, oj, oj - hva skal man si om en slik bok. Jeg får si som yngste sønnen min sa: Denne boka burde alle lese. Og det er så sant, så sant.


Denne boka handler om far og sønn etter den store katastrofen. De er på veg for å finne et bedre liv, finne håp. Det er en grufull framtidsskildring, det er helt forferdelige ting de opplever - og så det geniale: Språket er en så stor kontrast til det som skjer i boka. Språket i denne boka er noe av det vakreste jeg har lest. Det er rolig, avslepent, uten de store ord og fakter. Det er helt genialt gjort. De andre hjemme hos meg har lest boka på engelsk. Men da vi diskuterte den var det tydelig at vi satt med de samme følelsene og tankene. Det tyder på at oversetteren Knut Ofstad har gjort en god jobb. Det er betryggende for meg som er for lat til å lese bøker på andre språk enn norsk.


Boka handler om mer enn det fæle de opplever på vegen. Boka handler også om forholdet mellom far og sønn, og det er vakkert skildret.


Så folkens; denne må dere bare lese! Hiv dere avgårde til biblioteket og lån boka. Det er bøker som dette som bør komme på 10-på-tipp-listene på biblioteket.

1 kommentar:

Karoline sa...

Takk for gode boktips! Her er min bokblogg: http://karolinebok.blogspot.com