mandag 22. juni 2009

Blindepilen og den sovende kvinnen av Haruki Murakami


Murakami er absolutt en av mine favoritter og jeg liker så forskjellige bøker som "Norwegian wood" og "Kafka på stranden". Kanskje den siste aller best. Nå har novellene hans kommet ut og de var jeg veldig spent på. Jeg ville tro at Murakami var best i romans form.


"Blindepilen og den sovende kvinnen" er en samling noveller skrevet fra 1991 og fram til 2005. Det er mulig at jeg leste de første novellene over litt for lang tid, men de syns jeg var kjedelige. Så satte jeg farten opp og da ble novellene bedre og siste halvdel av boka var veldig typisk Murakami og veldig god. Noen noveller var absolutt bedre enn andre. Jeg likte veldig godt "Hanalei Bay" og "Shinagawa-apen". Han er så god til å beskrive forhold mellom mennesker og det er lett å kjenne seg igjen i bøkene hans. I tillegg har han både merkelige folk, snakkende dyr og unaturlige ting som skjer - typisk for Murakami. Men har balanserer godt denne blandingen av det realistiske og det magiske.


Selv om jeg likte boka godt tror jeg at jeg foretrekker romanene til Murakami. Det henger kanskje sammen med at jeg genrelt liker romaner bedre.


Uansett en stor leseopplevelse!

Ingen kommentarer: