tirsdag 11. august 2009

Swanns kjærlighet av Marcel Proust


Ja, hva skal jeg si om denne ? Det er ikke lett. Men jeg har altså bestemt meg for å lese gjennom dette verket og nå er jeg ferdig med bok nr 2.


Boka handler om Charles Swan, som er en mann som lever livet som ugift, men elsker damer og har det ene forholdet etter det andre. Men så forelsker han seg i Odette. Hun er en slik dame som han egentlig ikke ville sett to ganger på. Men hun innynder seg, han blir etterhvert betatt og da han merker at hun begynner å kjølne da bli han virkelig ivrig og sjalusien slår til. Proust går virkelig dypt inn i disse følelsene, av og til så dypt at det nesten blir kjedelig - men så blir det ikke det heller.


Fortellerstemmen i boka er forfatteren selv og vi møter Swan på to stadier i livet, samtidig får vi også historier bakover i tida. Disse bøkene gir nok et bra tidsbilde av overklassen i Paris på denne tida. Boka handler egentlig om veldig mye mer, men jeg gir meg her.

Ingen kommentarer: