fredag 9. oktober 2009

Gensis av Bernard Beckett



Endelig ble det min tur til å si noe om "Genesis" av Samuel Becket. Jeg er altså den helt sist på denne bokbloggturneen. I går var det Gina som skrev sin anmeldelse.




Derfor er det vel ikke så mye vits i å si så mye om hva boka handler om. Det er det så mange som har gjort før meg. Og mange har skrevet veldig bra om boka, noen har skrevet forferdelig langt. Så fra meg kommer bare hva jeg syns om boka.





Jeg må først si at jeg leser ikke så mye framtidsskildringer. Men jeg leste en her i vinter og det var "Veien" av Cormac McCarthy og den syns jeg var innmari bra. Så derfor startet jeg med friskt sinn på "Genesis". Om boka er en ungdomssbok eller en voksenbok har jeg også hatt i hodet.






Til å begynne med virka boka veldig enkel, nesten kjedelig. Så går det opp for en at så enkelt kan det jo ikke være. Ved ca 2/3 ut i boka oppstår en litt ekkel følelse av at her er ikke alt som det skal. Og det var det jo heller ikke. Jeg skjønte at slutten kom til å gi oss svaret, men den var likevel overraskende. Og ikke minst skremmende.






I løpet av boka gikk jeg fra ungdomsskolebok, via videregående og til voksenbok. Men avanserte ungdomslesere kan nok lese den. For skal man få med seg de filosofiske diskusjonene kan det være godt å ha litt ballast. Slike spørsmål som hva er mennesket, hvorfor lever vi osv.






Hva jeg syns om boka? Vel, den kom seg etterhvert. Men det er bare å innrømme det, dette er ikke min type litteratur. Siden jeg jobber som bibliotekar har jeg likevel glede av å lese slike bøker, jeg har alltid noen lånere som helt sikkert vil lese denne. Dessuten liker jeg å lese bøker som andre har plukket ut, det er alltid spennende å teste ut.




Mer info om boka og diskusjonen på facebook finner du her.




Ellers vil jeg anbefale folk å bli med på bokbloggturne. Det har vært spennende å følge med. Det blir helt sikkert flere slike turneer.

Ingen kommentarer: