mandag 26. oktober 2009

David Mahlers tid av Daniel Kehlmann


Etter å ha lest "Oppmålingen av verden" av Daniel Kehlmann gledet jeg meg til å lese neste bok av han. "Oppmålingen av verden" er nemlig en svært god bok, som jeg gjerne anbefaler til alle. Den handler om de to vitenskapsmennene Humboldt og Gauss og er både interessent, varm og humoristisk.


"David Mahlers tid" er noe helt annet. Den handler om den unge fysikeren David Mahler (denne gangen en fantasifigur, så langt jeg har klart å finne ut), som en morgen våkner opp og tror han har funnet løsningen på naturloven at tida går. Hvis beregningene hans stemmer vil vi menneskene kunne se inn i framtida, og hva vil det gjøre med folk? David Mahler må få noen til å støtte, eller til å ha tro på hans teorier. Han leter derfor etter nobelprisvinneren Valentinov.


Det blir en hesblesende jakt, noe kroppen til den korpulente David Mahler ikke tåler.


Dette er som sagt en helt annen bok enn "Oppmålingen av verden". Selv om Kehlmann diskuterer problemet tid på en forholdsvis enkel og populær måte, er det ikke så lett å henge med i svingene. Dette til tross for at boka bare er på 128 sider. Jeg tror jeg vil kalle boka interessent. Jeg er glad jeg har lest den, men den blir ikke en av mine favoritter.
Boka har kommet ut i en ny serie XS fra Gyldendal. Den tror jeg at jeg skal følge litt med på. For det er ikke noe tvil om kvaliteten på boka, den var godt skrevet.

Ingen kommentarer: