fredag 4. desember 2009

Tonje Glimmerdal av Maria Parr


Jeg bruker ikke blogge om barne- og ungdomsbøkene jeg leser, men gjør i dag et hederlig unntak. For dette er en bok som bør kan lese.

Den forrige boka til Maria Parr heter "Vaffelhjarte" og var også ei svært god bok.

Tonje Glimmerdal, eller hele Glimmerdalens Dunder, som hun blir kalt, er ei jente med mye lyd som elsker fart. Som eneste ungen i Glimmerdalen er Gunnvald på 74 år hennes beste venn. Mye blir vanskelig når Gunnvald kommer på sykehus.

Men Tonje har omtanke for de fleste og alt går bra til slutt, som seg hør og bør i en barnebok. Det var ikke fritt for at jeg måtte fram med lommetørkle på slutten av boka.

Alså; dette er ei veldig god barnebok. Så god at den godt kan leses av voksne. Jeg tror vi alle kan ha noe å lære av Tonje.Ikke minst er dette en bok som egner seg til høytlesning, for alle mellom 7 og 12 år passer den ypperlig. Det er mye å snakke om her. Jeg håper mange låner denne boka, den fikk jo også Brageprisen for beste barnebok i 2009.

Ingen kommentarer: