tirsdag 30. mars 2010

Grense Jakobselv av Kjartan Fløgstad


Kjartan Fløgstad er en av mine helter. Det må jeg innrømme med en gang. Fra den gang "Dalen Portland" kom ut har jeg vært en trofast Fløgstad-leser. Det var så mye styr rundt denne boka da den kom ut i fjor at jeg la bort boka en periode. Men nå er den lest og det er jeg veldig glad for.


Bok handler om nazismen. Og boka har to fortellerstemmer. Det er Otto Nebelung og Alf Magnus Mayen. Nebelung er tysker og han følger vi fra ungdomsårene på -20 og 30-tallet i Tyskland og fram til 2008. Mayen er nordmann og han følger vi fra han ble født under krigen og fram til 2008. De to er så erkekonservative at det er urovekkende lesing. En annen hovedperson i boka er Paul von Damaskus. Han er et ektefødtbarn av kultureliten og de intellektuelle i Tyskland. Boka viser hvordan nazismen grodde fram og de bruker filosofer som f.eks. Kant til å forsvare sine meninger.


Handlinga er lagt til Kirkenes, Tyskland og Italia. Mye av krigshandlingene i Finnmark får vi med oss. Og mange av hovedpersonene er innom Kirkenes i løpet av boka.


Etter krigen kommer mange av nazistene tilbake i høye stillinger i Tyskland og i Norge. Det er skremmende lesing.


Boka var ikke akkurat lett å lese, men jeg nyter språket til Fløgstad. Det er mange detlajer og mange navn og handlingen forflytter seg i tid og mellom de to fortellerstemmene.


For folk som er interessert i historie er boka et must, så får en heller ta tida til hjelp. Det var mye nytt for meg i denne boka, og jeg er veldig glad for å ha lest den. Og anbefaler den mer enn gjerne videre.

Ingen kommentarer: