mandag 8. mars 2010

Purkene snudde seg av Kjersti Rorgemoen


I anledning kvinnedagen i dag 8. mars vil jeg ta for meg ei bok som er skrevet av en kvinnelig forfatter. Nemlig Kjersti Rorgemoen.


I det siste har jeg altså lest to nye norske kvinnelige forfattere som skriver glitrende på nynorsk. Heia begge to: Agnes Ravatn og Kjersti Rorgemoen.


Denne boka har undertittelen notat og det er nok bra. For en helstøpt roman er det ikke. Men det er mange gode tendenser i boka. Forfatteren skriver om episoder fra livet til Magna Brekk. Det er ikke akkurat et spennende liv, men fullt av vittige episoder. Slik sett syns jeg Ravatn og Rorgemoen har noe til felles. De ser med et skrått blikk på livet rundt seg, kommenterer både humoristisk og ironisk.


Jeg venter spent på neste bok av denne forfatteren. Med et så godt språk må det bare bli til noe.


Så til alle damer: Gratulerer med dagen og kos dere med en av de mange gode kvinnelige forfatterne vi har.

Ingen kommentarer: