fredag 23. april 2010

Mitt grådige hjerte av Hege Duckert


Denne boka handler om fire kvinneskjebner, nemlig Karen Blixen, Frida Kahlo, Billie Holiday og Simone de Beavoir. Duckert har plukket deler av livene deres og ville se på hvordan livene og kjærligheten påvirket kreativiteten til damene. Det syns jeg hun delvis har lykkes med. Det er spennende damer hun har plukket fram og de har levd interessente liv. Selv om de til tider var svært tragisk - for alle fire. Særlig har hun lykkes med Karen Blixen, men med Simone de Beavoir er jeg mer usikker.

Jeg syns alle er spennende å lese om, så hvorfor griper ikke boka meg? Det satt jeg lenge og tenkte på i går. Når det er bøker som ikke tar tak i meg, blir jeg sittende med en følelse som - ja, og hva så? Språket er lett og godt, den er lett i formen. Det jeg lurer på da er om det er fordi Hege Duckert er journalist, som riktignok også skriver bøker. Men hun er ingen forfatter. Det blir for enkelt og for lett. Hun mangler ordene som gir personene substans.

Ingen kommentarer: