onsdag 12. mai 2010

Jeg kunne gått hjem i blinde av Joachim Førsund


Dette er nok en debutant fra høsten 2009. Og en veldig god en.


Boka handler om Finn som jobber som advokat i Oslo. Han er på vei hjem for å ordne begravelsen til moren, som ble funnet død av broren Tore. Det viser seg at en gammel kompis er blitt begravelsesagent, Freddy. Finn syns alt dette rundt begravelsen er ubehagelig. Egentlig vil han ordne opp i alt selv. Det var tross alt han som kjente mora best.


Det er på en måte en rar bok. Språklig er den svært godt skrevet. Korte, små setninger som sier bare akkurat det mest nødvendige. Innholdet er tragisk, men skrevet med humor. Jeg syns han får veldig godt fram følelsene i Finn, samme hva han har gjort.


Et par ganger tenkte jeg at nå er det nok død og lik her, men så henter forfatteren seg mesterlig inn igjen og gjør faktisk boka spennende. Jeg hadde aldri trodd at en bok med et slikt innhold kunne skrives spennende, men det er den faktisk.


Jeg venter spent på neste bok av Joachim Førsund.

Ingen kommentarer: