mandag 15. november 2010

Lesebrett


Ja, når har jeg altså investert i et lesebrett. Har jeg gått over til fienden? Jeg har bare hatt brettet i kort tid, så jeg er fortsatt spent på hvordan jeg kommer til å bruke det. I går satt jeg i flere timer og leste boka "Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg". Jeg kosa meg skikkelig med den boka, men å sitte i flere timer med et lesebrett- det ser jeg ikke for meg ennå. Foreløpig har jeg mer brukt den som en datamaskin, lagt til applikasjoner, musikk, podkaster og lignende. Jeg har lastet ned en del bøker, det finnes jo utrolig mye gratis dere ute. Men foreløpig har det vært mer typse: hvordan bruke en ipad, og et par andre fagbøker. Jeg har også lastet ned et par skjønnlitterærer, men holder foreløpig ikke ut en hel time med samme bok.




Det finnes mange som tror at dette er døden for bøkene og bibliotekene. Det kan nok hende at vi må tenke anderledes, men at det blir slutten på boka har jeg vanskelig for å tro. Noen er overbeviste om det, f.eks. Kari.


Er det noen av dere som har erfaringer dere vil dele med meg?

5 kommentarer:

labben sa...

Er det fordi det er slitsomt å se på skjermen at du ikke orker å sitte med en bok på ipaden lenge? Eller er det bare uvant med en dings i stedet for en bok?

Jeg har Kindle selv, og den er jeg veldig begeistret for. Så lenge boken er god kan jeg sitte i mange timer med den =)

Liv sa...

Sier du det, ja? Jeg vet ikke helt. Selve boka vil liksom ikke slippe helt tak i meg. Men jeg har jo ikke prøvd med en skikkelig god bok ennå. Det må jeg altså gjøre, snarest skjønner jeg.

Anonym sa...

Jeg har også Kindle, og for meg forsvinner selve dingsen helt når jeg leser. jeg kan lese i like mange timer, og like intenst, som i vanlig papirformat uten problemer. Uten at det dreper vanlige bøker for min del! Det er noen bøker jeg bare må ha i papir, uavhengig av om jeg har dem på Kindle eller ikke, så så langt (har hatt den i litt over et år) har det bare ført til at jeg har kjøpt bøkene mine dobbelt opp hvis jeg har lest dem på Kindle og likt dem ;)

Kirsten M sa...

Har fått prøve meg på lesebrett, ble veldig forundret over at jeg faktisk likte det! Jeg som er så glad i skikkelige bøker - liksom... Men jeg satt ikke lenge. Har hørt at man blir sliten i øynene av å lese bøker på ipad. Pga lyset fra skjermen.

Liv sa...

Ja, det ser ut som folk har forskjellige erfaringer. Jeg må vel bare prøve ut selv hva jeg liker best. Boka kommer nok aldri til å slippe tak i meg. Dere som har Kindle, kan dere kjøpe bøker via Itunes?