fredag 16. september 2011

Solar av Ian McEwan




Denne boka har jeg hørt som lydbok. Lurer på om jeg ikke klarer å konsentrere meg like mye om enn lydbok som en vanlig bok. Derfor blir kanskje ikke boka like god? Det lurer jeg på.



Boka handler om fysikeren Michael Beard, nobelprisvinner og kvinnebedårer. Boka handler egentlig om hans store fall - både yrkesmessig og privat. Etter han fikk nobelprisen har han egentlig ikke tenkt en ny tanke. Han låner bort navnet sitt til institusjoner og holder foredrag.


Da hans femte kone vil gå fra ham, føler han seg for første gang lurt. Samtidig oppdager han at en av hans medarbeidere har en god tanke om hvordan bremse global oppvarming. Dette bruker han i et stort prosjekt i Amerika. Dagen før priosjektet skal settes i gang innhenter fortiden Beard.


Jeg likte egentlig ikke boka. Beard er en ufordragelig person. I utgangspunktet trodde jeg den handlet mer om å jobbe med global oppvarming enn det den gjorde. Siste setninga i boka gjorde meg likevel bløt, så kanskje boka bør få en sjanse hos flere.

Ingen kommentarer: