onsdag 18. juli 2012

Bli Bjørk av Mette Karlsvik

Dette er ei bok som har fått mye omtale, både positivt og negativt. Jeg syns Bjørk er en spennende artist og hadde veldig lyst til å lese boka.

Bok begynner med faren og delvis mora sitt liv som barn og unge, hvordan de møtes og fram til de flytter inn til Reykjavik da Bjørk er liten. Jeg syns denne første delen var svært god. Historien bare rullet avgårde og jeg bare ble med rundt, veldig godt skrevet. Samtidig får vi et godt innblikk i utviklinga på Island fra 60-tallet og utover.

I del to er det Bjørk som er hovedpersonen. Fortellinga går videre, men nå med et mye snevrere blikk. Det ble en brå overgang og jeg måtte legge boka fra meg. Lurte i hele tatt på om jeg gadd å lese videre. Det var bra jeg tok en pause, for da jeg tok fram boka og leste den ferdig, syns jeg resten også var bra.

Nå er jeg veldig glad for at jeg leste hele boka, og jeg vil gjerne anbefale den videre. Husk bare å gjøre oppmerksom på at det er et skifte mellom del en og del to.

Ingen kommentarer: